הפסקות והפרעות חשמל והשפעתן על מחשבים

רשת החשמל הארצית מתוכננת לספק מתח יציב ו"נקי" לעומסים. בדרך כלל עומדת חברת החשמל במשימה זו בכבוד. אך לעיתים יש כשלים – הפסקות והפרעות חשמל. אלה מתחלקים ל-4 סוגים עיקריים:

  1. עליות וירידות של מתח לפרקי זמן ממושכים יחסית (מעשיריות שניה עד שעות) – אלה נגרמים אם מערכות החלוקה אינן מצליחות ליצב את המתח אצל הלקוח (למשל אזור משרדים שאינו צורך חשמל בלילה ואז המתח שם עולה), התנעות של עומסים כבדים (למשל התנעת מזגן גורמת להבהוב בחשמל), עומסי יתר בענפים של רשת החלוקה וכו'.
  2. הפרעות קצרות ומהירות ("ספייקים") – נגרמות מפגיעה או השראה ברקים, מיתוג של רכיבים ברשת החלוקה, הפרעות מעומסים סמוכים וכו'.
  3. עיוותים במתח – נגרמים בד"כ כתוצאה מהפרעות של עומסים סמוכים אשר "מלכלכים" את הרשת בהרמוניות.
  4. הפסקות חשמל – כשל של מערכת חלוקת החשמל של חברת החשמל או כשל מקומי (למשל "נפילת" ממסר פחת בדירה). אירועים כאלה הם נדירים ברשת תקינה אך לא ניתן למנוע אותם לחלוטין. כאשר יכולת היצור של חברת חשמל יורדת מתחת לצריכה, עלול להיגרם מצב שהחברה לא תוכל לספק את כל צריכת החשמל ותיאלץ לבצע הפסקות חשמל יזומות כפי שקורה כעת בקרום אפריקה וכפי שקרה לפני מספר שנים בקליפורניה.

כמעט כל המחשבים והשרתים המודרניים, אפילו מחשבים ביתיים, עונים לתקן רגישות לחשמל שנקרא ITIC והוצע כתקן וולונטארי של איגוד יצרני המחשבים בשנת 2000.

בציור מספר 1 מופיעות סטיות המתח המותרות, שלא יגרמו להפסקת הפעולה של המחשב. מפתיע לראות כי המחשבים מסוגלים לשרוד הפסקת חשמל מלאה של 20 אלפיות השניה ולהמשיך לפעול ללא תקלה (אנא אל תנסו זאת לבד בבית – אינכם יכולים לדמות הפסקה כזו).

מציור מס' 1 ניתן לראות כי מחשבים ישרדו סטיות מתח גדולות לפרקי זמן ארוכים.


למרות זאת ברור כי מחשבים לא יעמדו בהפסקות חשמל ואף לא בסטיות מתח ממושכות. יש גם צורך להגן מפגיעות ברקים ו"ספייקים" ברשת.
מערכות אל פסק ביתיות קטנות מתאימות להגנה על מחשבים וציוד ביתי. מערכות אלו כוללות:

  1. מייצב מתח – מתקן את סטיות המתח.
  2. מדכאי ספייקים.
  3. ממיר ומצבר – לאספקת מתח בזמן הפסקות חשמל.

מכיון שברשתות ביתיות אין בדרך כלל עיוותי מתח – המערכות הביתיות  אינן מטפלות בהפרעה זו.
ההגנה הניתנת ע"י מערכות אל פסק ביתיות מספיקה לתפעול שוטף וללא הפרעות של מחשבים וציוד הקפי ביתי.